onsdag 7 februari 2007

världen är full

snö regn dimma hagel pasta på spisen, vattnet skvätter och kokar över och bränner mig på handleden. att duscha i ett halvfullt badkar och tvätta håret med dyra produkter. iskallt vatten i en torr strupe. saliv på kinden efter att han spottat på mig och saliv mellan mina lår efter att jag kommit. jag är kladdig. i själen och på kroppen. jag vätskar. genom öga, fitta och mun. jag vätskar och tårarna varierar i tjocklek beroende på varifrån de utsöndras. jag utsöndras. spiller vätska. spiller blod månadsvis och spiller tårar veckovis. sväljer saliv för att slippa fylla badkaret, spottar efter att jag rökt, spottar inte i glaset. dricker öl, vätska. kissar i badkaret, spiller vätska. som ett öppet sår.

drunkar i sex och theralen i flytande form. vätska. låter hetta bilda svett på min kropp. spara vätska, slicka i sig saltet, kissa ut det. urin. vätska. känner urin rinna längs mitt lår, bara en droppe. låter papper suga upp det och spolar ner det. vatten snurrar motsols på vår halva av jorden. spiral i toaletten. vätska. inte dricka toalettvatten, stygg valp! du har ju din vattenskål i köket, bredvid matskålen. låter tungan hänga utanför, en salivsträng på väg ner mot hakan, vätska. låter salivsträngen nudda golvet utan att den bryts. seg vätska. spottar tvi över axeln när svarta katter springer över vägen. saltade vägar, snön är bara vätska.

åttio procent vatten håller ihop, går upprätt, kommer skrikande när så krävs, när så måste ske. två liter vatten om dagen för att behålla balansen, inte för lite, inte för mycket - det sätter sig i midjan. svårknäppta jeans, för mycket vätska. dricka mer vatten men blanda med äppelcidervinäger. fördriv vätska. urindrivande. kaffe och te och öl, negativ vätska.

väta. tjärn, göl. fuktig mossa. suger vätska som pubeshår, nedstigning till vätan, väntrummet innan. daggblad, trädväta, kåda, vatten i stammen, vatten kring rötterna. suga vätska med tårna och låta det avdunsta i fingertopparna. sälja vatten på flaska för tjugo kronor halvlitern, privatisera vattnet i latinamerika, se folket skrika. VÄTSKA! en mänsklig rättighet. fyller mina celler. gör mig våt. får mig att salivera, urinera, svettas och komma. gör min näsa täppt om vintern, reser genom mina porer, mina kanaler. upp genom tårna, ut genom fingertopparna.
vätska.

Inga kommentarer: